• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Hur väl stämmer SBABs kalkyl Mao blanco?

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 909
Mottagna reaktioner
1 894
Poäng
1 277
Har börjat titta lite mer aktivt på bostadsmarknaden här omkring och har provräknat lite på SBAB. Teoretiskt skulle jag då kunna köpa ett hus för 1,5 miljoner utan någon som helst kontantinsats. Eller, kontantinsats på 75000 men med ett blancolån på 75000 ger ett bolån på 1,275 milj samt ett privatlån på 150000. Lägger jag till en egen blygsam summa på 25000 skulle huset få kosta drygt 1,9 milj. Och detta skulle räcka utmärkt i vår lilla håla.

Är det någon som har försökt med ett sådant upplägg och det har gått igenom?
Nu pratar vi efter genomförd skuldsanering och inga UC ff (eller en för blancolånet på 50000kr). Vågar man det eller är det säkrare att satsa på ett osynligt Wästgöta lån?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Hej! Just bytt till SBAB och köpt bostad. Enkelt svar på din fråga är ”nja”. Privatlån har högre ränta så ju större del du tar på privatlån, desto minde sammanlagd köpeskilling.

satt också och fifflade som tusan men kalkylerna stämmer ganska bra om man uppger rätt kontantinsats och så.

enda det diffade på, och som bara var positivt för egen del var en hemförsäkring på 600/mån (betalar 1100:- per år haha), samt tv/bredband utgifter på cirka 1000:- i månaden (ingår i min avgift så gratis),
Summakardemumma blev total månadskostnad ca 2000:- billigare än beräknat ^^
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 910
Poäng
1 247
Glöm inte pantbrev och lagfart.
Menar du att du köper huset utan 15% kontant insats? Och ha de 250000kr istället i blanko?

allt går, bara kalkylen går ihop.
Jag gillar Länsförsäkringarskalkyl. Hamnar man i det gröna så funkar det fint.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 909
Mottagna reaktioner
1 894
Poäng
1 277
Glöm inte pantbrev och lagfart.
Menar du att du köper huset utan 15% kontant insats? Och ha de 250000kr istället i blanko?

allt går, bara kalkylen går ihop.
Jag gillar Länsförsäkringarskalkyl. Hamnar man i det gröna så funkar det fint.
Ja, det menar jag. Vill inte ta Länsförsäkringar eftersom jag sanerat bort skulder där.
Och jag har koll på lagfart och pantbrev och kommer ha pengar till det. Kommer inte ha några problem att få kalkylen att gå ihop, problemet är avsaknad av kontantinsats.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 909
Mottagna reaktioner
1 894
Poäng
1 277
[QUOTE="clyro86, post: 237122, member: 3942" Privatlån har högre ränta så ju större del du tar på privatlån, desto minde sammanlagd köpeskilling.
^^[/QUOTE]
Det blev ju inte riktigt så i mina kalkyler på en viss nivå. De visar ju att jag kan ha lika mycket i blanco som i kontantinsats och ändå köpa för samma summa.
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
[QUOTE="clyro86, post: 237122, member: 3942" Privatlån har högre ränta så ju större del du tar på privatlån, desto minde sammanlagd köpeskilling.
^^
Det blev ju inte riktigt så i mina kalkyler på en viss nivå. De visar ju att jag kan ha lika mycket i blanco som i kontantinsats och ändå köpa för samma summa.[/QUOTE]
Vad konstigt , ett ständigt pyssel med dessa banker. Nåja, hoppas det blir till förmånligaste fördel för dig i alla fall
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 909
Mottagna reaktioner
1 894
Poäng
1 277
Det blev ju inte riktigt så i mina kalkyler på en viss nivå. De visar ju att jag kan ha lika mycket i blanco som i kontantinsats och ändå köpa för samma summa.
Vad konstigt , ett ständigt pyssel med dessa banker. Nåja, hoppas det blir till förmånligaste fördel för dig i alla fall[/QUOTE]
Tack! Törs nog inte chansa, utan kommer testa Wästgöta först.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 909
Mottagna reaktioner
1 894
Poäng
1 277
Har hittat ett hus. Problemet är bara att jag måste vänta ut min anmärkning innan jag kan söka lånelöfte.

Missade just ett annat hus som skulle ha passat oss bra. Blev hysterisk budgivning som landade på + 45% och strax över mitt teoretiska maxbelopp. Kommer missa detta hus med, tyvärr. Hoppas det finns liknande hus på marknaden när det väl blir dags.
 

Bosse Bagaren

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
29 Oktober 2015
Meddelanden
96
Mottagna reaktioner
55
Poäng
167
Min skuldsanering blev klar i oktober, jag har dock under skuldsaneringen skaffat mig 2 anmärkning, en går ut 210503 och den andra 210807. Jag ringde Lendo då i oktober och berätta som det var, de sa att de tror att jag kan få både blancolån till insats 300 tusen och bolån 1,7 miljoner så jag kan köpa för 2milj.

Så jag sökte, fick bolån från Nordax 1.7 milj på 3.99 procent ränta och de sa att kalkylen håller för ett Blancolån på 300 tusen, dock kan inte de ge mig Blancolånet utan de måste jag ta i annan bank, så jag sökte blancolån också genom Lendo, men det enda erbjudantet jag fick var Thorn 100 tusen på 20% ränta.

Så nu väntar jag till anmärkningar går ut och går till en av de stora bankerna tänkte jag, så som jag fattar det så är bancolån till insats inga problem alls så länge kalkylen håller, jag tjänade 518 tusen 2020 ( eller är det 2019 =) )
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 909
Mottagna reaktioner
1 894
Poäng
1 277
Min skuldsanering blev klar i oktober, jag har dock under skuldsaneringen skaffat mig 2 anmärkning, en går ut 210503 och den andra 210807. Jag ringde Lendo då i oktober och berätta som det var, de sa att de tror att jag kan få både blancolån till insats 300 tusen och bolån 1,7 miljoner så jag kan köpa för 2milj.

Så jag sökte, fick bolån från Nordax 1.7 milj på 3.99 procent ränta och de sa att kalkylen håller för ett Blancolån på 300 tusen, dock kan inte de ge mig Blancolånet utan de måste jag ta i annan bank, så jag sökte blancolån också genom Lendo, men det enda erbjudantet jag fick var Thorn 100 tusen på 20% ränta.

Så nu väntar jag till anmärkningar går ut och går till en av de stora bankerna tänkte jag, så som jag fattar det så är bancolån till insats inga problem alls så länge kalkylen håller, jag tjänade 518 tusen 2020 ( eller är det 2019 =) )
Måste ju vänta ut anmärkningen från skuldsaneringen. Med den får man ju inget lån alls.
Jag har komplikationen att jag är gift med en som också har anmärkningar och högt skuldsaldo och måste stå själv på bolån. Har barn med. Har nästan 800000 i årsinkomst.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp